هدف هر کارفرمایی از نوشتن آگهی استخدام، یافتن مناسب ترین افراد و استخدام اوست، کسیه که به شغل آگهی شده علاقه داشته باشه و بتونه اونو بهتر از هر شخص دیگری بکنه. ولی اگه آگهی استخدام شما، جذابیت و کشش لازم رو نداشته باشه یا اطلاعاتی ناقص در اون ارائه شده باشه، به احتمال زیاد نمی تونین بهترین افراد رو واسه شغل مورد نظر پیدا کنین. در این مقاله با بیان نکاتی ساده و در عین حال مهم، چگونگی نوشتن یک آگهی استخدام موثر و جذاب رو توضیح میدیم.

 

وقتی کارجوی مناسب، روی آگهی استخدام شما کلیک می کنه تا اطلاعات بیشتری در مورد فرصت شغلی به دست بیاره، شما یه قدم به تبدیل کردن اون به یک خواسته کننده نزدیک شدین. ولی اگه آگهی استخدام شما، اطلاعات درستی به اونا نده یا اگه اونا رو تشویق نکنه تا واسه شغل موجود در آگهی خواسته بدن، بدیش اینه اونا به جای خواسته دادن واسه شغل، دکمه ی «بازگشت» بالای مرورگر رو فشار میدن و از صفحه آگهی شما خارج می شن. پس، آگهی استخدام باید اطلاعاتی رو به کاندیداهای مورد نظر بده که می خوان بدونن و بهش احتیاج دارن. بخش کلی ی این اطلاعات لازم، در بخش توضیح شغل و مهارت ها در آگهی استخدام هست.

در بخش توضیح شغل و مهارت ها در آگهی استخدام، باید تصویر کلیِ روشن و مختصری از چیزی که موقعیت شغلی موجود در آگهی در برمی گیرد، ارائه شه. به این صورت، کارجوها خیلی راحت از مسئولیتا، وظایف و مهارتای کلیدی لازم واسه شغل مورد نظر مطلع می شن. شما باید انتظارات خود رو به شکل روشن و شفاف بگید، تا کارجوها بهتر بتونن تصمیم بگیرن که صلاحیت اون شغل رو دارن یا نه.

توضیح موقعیت شغلی

معمولا هر توضیح شغلیِ موثری، از دو بخش تشکیل می شه: بخش اول مروری کلی بر نقش فرد در اون شغل و بخش دوم مسئولیتای شغلی. در این بخشا، فقط باید بر مهم ترین اطلاعات تاکید کنین و توضیح ارائه شده باید کوتاه و قابل فهم باشه. درسته که محتوای آگهی استخدام مهمه، ولی نباید اطلاعات خیلی زیادی رو در یک پاراگراف بذارین، چون موجب می شه کارجوها خسته و بی علاقه شن.

خلاصه کردن نقش شغلی

معمولا مرور کلیِ موقعیت شغلی، به شکل پاراگراف نوشته می شه و به کارجوها ایده ای کلی در مورد چیزی که باید به شکل روزانه بکنن، ارائه می ده. به جای استفاده از عبارات غیرمستقیمی مثل «فرد شاغل» یا «کاندیدای مناسب»، کارجوها رو به شکل مستقیم، مورد خطاب بذارین. این کار موجب می شه تا آگهی استخدام شما شخصی تر به نظر برسه و کاندیداهای پنهون رو تشویق کنه تا خود رو در حال انجام اون کار، تصور کنن.

از عبارات کوتاه استفاده کنین، ولی از به کار بردنِ عبارات توصیفی واسه جالب تر کردن و هیجان انگیزتر کردن اونا، ترس نداشته باشین. می تونین توضیح بدین که به چه دلیل این شغل، موقعیت بسیار خوبیه و این شغل چیجوری می تونه به شرکت شما کمک کنه تا به رسالت خود برسه.

مثال:

نادرست: مسئول این شغل، تموم وظایف پذیرش، شاملِ خوشامدگویی به مشتریان رو انجام میده.

درست: شما اولین تصویری هستین که مراجعه کنندگان به دفاتر اداری مون، از ما دارن.

نادرست: فرد پذیرفته شده در این موقعیت شغلی، مسئولِ پایانی کردن فروش و ارائه خدمات به مشتریانه.

درست: شما به طور فعال، مسئول پایانی سازیِ فروش بوده، خدماتی استثنائی رو به مشتریان ارائه کرده و به جزء پیچیده ای از محیط تیمیِ مترقی ما تبدیل میشید.

فهرست کردن مسئولیتای شغلی

در این بخش، ۵ مورد از لازم ترین وظایف شغلی رو به طور برجسته بگید. بهترین روش در زمان فهرست کردن مسئولیتای شغلی، استفاده از نقطه گلوله (bullet point) است، چون کارجویان می تونن به سرعت نگاهی به موارد بندازن.

مثال:

نادرست: وظایف، شامل پشتیبانی از مدیریت سطح معاون رئیس و بالاتر، انجام ترتیبات سفر، مدیریت تقویم کاری، برنامه ریزی، تدارکات، یادداشت ورداری از جلسات، کمک به تهیه ی ارائه های پاورپوینت، بایگانی، تایپ، تشکیل جلسات شامل انجام ترتیبات واسه تهیه ی غذا و غیرهه.

برنامه-ریزی

درست:

  • مدیریت و هماهنگی برنامه ها واسه مدیریت اجرایی
  • رزرو کردن پرواز و اقامت هتل
  • انجام مسئولیتای اجرایی، مثل یادداشت ورداری در طول جلسات، آماده سازی مکاتبات و مدیریت فایلا
  • کمک کردن به تهیه فایل پاورپوینت ارائه فروش
  • کمک کردن در پروژه های خاصی که واسه شما تعیین می شه.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری یک خاطره بد رو واسه همیشه از ذهن خود پاک کنیم؟

فهم آگهی رو آسون کنین

در یک آگهی استخدام موثر، باید اطلاعات کافی به شکلی جذاب و کامل ارائه شه، ولی باید از تاکید بر وظایفی که از عملکردهای لازم شغل مورد توجه به حساب ، پرهیز شه. فهرست کلی مهارتای بسیار مثل به همدیگه، باید خلاصه شه تا متن نوشته شده، خسته کننده نباشه.

مثال:

نادرست: مسئول این شغل، باید از تجربه کار با نرم افزارهای ورد، اِکسل، پاورپوینت، اَکسس، و توانایی تایپ، بایگانی، نگهداری فایلای سیستم، وارد کردن داده ها، یادداشت ورداری در جلسات و انجام وظایف اداری کلیِ محول شده، بهره مند باشه.

درست: واسه اونکه فرد مناسبی جهت گرفتن این موقعیت شغلی باشین، باید از تجربه قبلیِ ارائه پشتیبانی اداری واسه دفتری شلوغ و کار کردن با نرم افزارهای مایکروسافت آفیس بهره مند باشین.

ارائه صلاحیتا و مهارتای لازم

پس از اونکه کارجو در مورد فرصت شغلی شما هیجان زده شد، باید بدونه که لیاقت و صلاحیت پر کردن فرم خواسته واسه اون شغل رو داره یا نه. اینجا هم از نقطه گلوله استفاده کنین تا کارجو بتونه به سرعت، به موارد گفته شده نگاهی بندازه و صلاحیت خود رو آزمایش کنه.

در اول «مهارتای لازم» واسه شغل رو بگید. اینا شامل مهارت ها، دستاوردهای آموزشی و تجربیاتیه که واسه انجام شغل مورد نظر، ضروریه. فهرست رو با «مهارتای ترجیحی» تموم کنین. این مهارت ها، ویژگیایی هستن که برخورداری از اونا اجباری نیس، ولی موجب می شن تا فرد، کاندیدایی ایده آل باشه. مهارتای ترجیحی می تونه مواردی مثل آموزش یا تجربیات اضافه، داشتن سابقه در صنعتی خاص یا آشنایی و تواناییِ کار با نرم افزاری خاص باشه.

مثال:

نادرست: مدرک کارشناسی در بخش ای مناسب واسه بخش ی شغلی مربوطه، و پنج (۵) سال تجربه اجرایی در رابطه، شامل سه (۳) سال تجربه سرپرستی و نظارت؛ یا نه (۹) سال تجربه اجرایی در رابطه، شامل سه (۳) سال تجربه سرپرستی و نظارت؛ یا ترکیب معادلی از تحصیلات و/یا تجربه، که شامل علم، مهارت ها و تواناییای برابر و قابل مقایسه ای با موارد بالا باشه.

درست:

  • مدرک کارشناسی در رابطه، یا ترکیب معادلی از تحصیلات و تجربه
  • ۵ سال تجربه اجرائی در رابطه
  • ۳ سال تجربه سرپرستی و نظارت
  • تواناییِ موافقت با محیطِ در حال تغییر و رسیدگی به اولویتای زیاد
  • نوشتن و مهارتای تحلیلیِ عالی
  • تجربه کار با Hubspot و گوگل آنالتیکز، امتیاز حساب می شه.

سهیم بودن در ارزشا و فرهنگ سازمانی

در زمان انتخاب کاندیدای مناسب واسه موقعیت شغلی مورد نظر، جدا از اینکه تحصیلات و تجربه، موافقت فرهنگی هم بسیار مهمه. از این بخش واسه تاکید بر رسالت، چشم انداز و ارزشای شرکت استفاده کنین تا کاندیداها بتونن در مورد اینکه شرکت شما به دنبال چه اهدافیه، دید و نگرشی کلی پیدا کنن. ویژگیای فرهنگ و محیط کاری شرکت خود رو هم بگید. با این کار تصویری کلی از کمّ و کیفِ کار کردن در شرکت خود ترسیم می کنین. در آخر، فهرستی از تموم صفات شخصیتیِ مشترک، در بین موفق ترین اعضای تیم خود رو بگید.

شخصیت

مثال:

در شرکت ABC، ما از کارشناسان بازاریابی برند، واسه کمک به شرکتا در سراسر آمریکا استفاده می کنیم تا بتونن برند خود رو ایجاد کرده و گسترش کنه. وقتی از ساختمانای اداریِ پرجنب و جوش ما در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن دیدن می کنین، با تیمی پرتحرک، موثر و بررسی گر روبرو میشید که به دنبال راه حلایی راهبردی واسه مشتریان ما هستن.

اعضای تیم ما واسه رشد، نوآوری و همکاری، بسیار مشتاقند. ما به طور همیشگی واسه بهبود و بهتر کردن خود سعی می کنیم تا بتونیم خدمات بهتری رو به مشتریان مون ارائه دهیم. اگه شمام به دنبال رشد و پیشرفت هستین و در شرایطی پرفشار پیشرفت می کنین، شاید گزینه بسیار مناسبی واسه تیم ما هستین.

با توضیح موثر شغل مورد نظر و مهارتای لازم اون، آگهی استخدام شما به روشنی، انتظارات موجود واسه شغل مورد نظر رو به کارجویان منتقل می کنه. در مقابل، کاندیداهای مناسب واسه موقعیت شغلی آگهی شده، بیشتر درگیر و علاقه مند به شغل شما می شن. این در آخر موجب افزایش کیفیت جوابا به آگهی شما شده و به همون اندازه کمک می کنه تا به یافتن کاندیدای ایده آلی که به دنبالش هستین، نزدیک تر شید.

منبع : recruiting.com

دسته‌ها: آموزشی