ایجاد یک راه حل بازاریابی واسه هر کسب و کاری ضرورت داره. اگه همچین چیزی نباشه، سعیاتون واسه جذب مشتری، بی حساب و کتاب و به درد نخور هستش. تمرکز راه حل شما باید حتما طوری باشه که اجناس و خدمات تون، پاسخگوی نیازای مشتریان بوده و رابطه ای بلندمدت و سودآور با اونا بسازه. واسه همین، لازمه یک راه حل بازاریابی انعطاف پذیر و قابل کاهش داشته باشین که جواب گوی تغییر بینش و خواسته مشتری باشه. باید راه حل تون به شما کمک کنه تا تموم بازارهای جدیدی رو که می تونین با موفقیت اونا رو هدف بگیرین، شناسایی کنین.

 

باید هدف راه حل بازاریابی شما، شناسایی و بعد معرفی و مخابره ی امتیازات کسب و کارتون به بازار مورد هدف تون باشه. وقتی راه حل تون رو ایجاد و اجرا کردین، اثر و لیاقت اونو بررسی کرده و هر تغییر و تعدیلی رو که واسه رسیدن به موفقیت لازمه، انجام بدین.

این مقاله به شما کمک می کنه تشخیص بدین روی کدوم مشتریان تمرکز کنین و هدف و مقصد اصلی که باید به اونا برسین چیه. در این مطلب توضیح میدیم راه حل بازاریابی شما چه ویژگیایی باید داشته باشه و چه جوری می تونین از اون در جهت عملکردی مؤثر بهره ببرین.

ویژگیای اصلی یک راه حل بازاریابی مؤثر

یکی از ویژگیای اصلی یک راه حل بازاریابی موفق، داشتن آگاهی نسبت به این مسئله که مشتریان فعلی و مشتریان پنهون ی شما طبق نیازای شون به چند گروه و چند بخش تقسیم می شن. این گروه ها و نیازمندیای شون رو با تحقیق در بازار، شناسایی و مشخص کنین و بعد تموم سعی تون این باشه که موفق تر از رقبای تون اونا رو هدف بگیرین و مورد توجه بذارین؛ این کار باید تمرکز راه حل شما باشه.

بعد می تونین راه حل بازاریابی ای ایجاد کنین که بیشترین بهره رو از نقاط قوت تون ببره و اونا رو با نیازای مشتریان مورد هدف تون، برابری بده. مثلا، اگه گروه خاصی از مشتریان به کیفیت، اولویت و اهمیت بیشتری میدن پس هرگونه فعالیت بازاریابی که واسه این گروه انجام میدید باید توجه شون رو به خدمات با کیفیتی که می تونین ارائه بدین جلب کنه.

پس از پشت سر گذاشتن این مرحله، نوبت به تعیین فعالیت بازاریابی ای می رسه که بازار هدف ، خدمات و اجناس شما رو می شناسد و توانایی برآورده کردن نیازای اونو داره، بعد با روشای مختلف تبلیغاتی، نمایشگاها، طرحای روابط عمومی و فعالیت اینترنتی می تونین این مرحله رو هم به انجام برسونین. اگه هم واسه فروش اجناس تون به بقیه اعتماد دارین می تونین یک راه حل «نقطه فروش» مؤثر بسازین. فعالیتای تون رو به شکلایی محدود کنین که فکر می کنین بهترین بازدهی رو دارن و در هزینه کردن هم، کمی دست و دلباز باشین.

یک عامل مهم که معمولا ندیده گرفته می شه، کنترل و آزمایش میزان اثر و اثر استراتژیه. این عامل نه تنها به فهم چگونگی کارکرد راه حل بازاریابی تعیین شده تون کمک می کنه، بلکه شما رو از آینده اونم آگاه می سازه. روش ساده ای که واسه این آزمایش در اختیار دارین اینه که از هر مشتری جدیدی بپرسید، چه جوری با کار و کاسبی شما آشنا شده.

وقتی تصمیم تون رو در مورد راه حل بازاریابی گرفتید، یک طرح بازاریابی تهیه کنین تا معلوم شه واسه موفقیت راه حل تون و آزمایش اون، چه برنامه ای باید داشته باشین. این طرح باید همیشه مرور شه تا بتونه پاسخگوی تغییر و تحولات در نیازها و نگاه های مشتریان در کسب و کارتون و بالاتر از اون، جواب گوی تحولات شرایط اقتصادی باشه.

شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف تون

راه حل کار و کاسبی شما باید به اثر نقاط قوت و ضعف تون بر بازاریابی هم بده. داستان راه حل بازاریابی تون رو با یک جدا سازی و بررسی درست و موشکافانه ی به نام SWOT شروع کنین؛ تحلیلی که نقاط قوت و ضعف، فرصتا و تهدیدها رو خوب مورد بررسی قرار می ده. ایده ی بسیار خوب در این مرحله، انجام تحقیقات بازار روی مشتریان فعلی تونه، چون به شما کمک می کنه یک تصویر رو راست و درست از اعتبارتان در بازار داشته باشین.

نقاط قوت (Strengths) ممکنه شامل این موارد باشه:

  • خدمات به مشتریان انعطاف پذیر و اختصاصی
  • امتیازات یا ویژگیای خاصی که محصول تون ارائه می ده
  • علم یا مهارتای تخصصی

نقاط ضعف (Weaknesses) ممکنه شامل این موارد باشه:

  • پول و پله و سرمایه محدود
  • پول-نام-تصویر

  • نداشتن نام و آوازه ای جا افتاده
  • سیستمای مالی به درد نخور

فرصتا (Opportunities) ممکنه شامل این موارد باشن:

  • افزایش خواسته از طرف بخش خاصی از بازار
  • استفاده از اینترنت واسه جذب بازارهای جدید
  • فناوریای تازه ای که به شما اجازه میدن کیفیت اجناس تون رو بهتر کنین

تهدیدها (Threats) ممکنه شامل این موارد باشن:

  • پیدا شدن یک حریف جدید
  • پیدا شدن یه جور پیشرفته تر، جذاب تر و یا ارزون تر از محصول یا خدمات شما
  • تصویب قوانین جدیدی که هزینه هاتون رو بالا ببرن
  • رکود اقتصادی و کاهش خواسته عمومی
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری یک برنامه غذایی هفتگی تهیه کنیم؟

وقتی جدا سازی و بررسیای تون رو انجام دادین، می تونین اثرات پنهون ی هر عامل رو بر راه حل بازاریابی تون . مثلا اگه قوانین و مصوبات جدید، هزینه رقابت در بازار رو (که هم حالا هم از نقاط ضعف شماس) بالا می برن، باید به دنبال فرصتای دیگر باشین. از طرفی دیگر، اگه معروفیت خوبی داشته باشین و حریف سرسخت تون در همین مورد در جنگ با شما باشه، این قوانین ممکنه فرصتی واسه تون بسازن که واسه جذب مشتریان جدید سعی کنین.

ایجاد راه حل بازاریابی

زمانی که تونستید نقاط قوت و ضعف داخلی کسب و کارتون و فرصتا و تهدیدهای بیرونی اونو بشناسین، می تونین راه حل ای مشخص کنین که به نقاط قوت و تواناییای تون تکیه کرده و اونا رو با فرصتای بوجود اومده برابری بده. شما می تونین نقاط ضعف و کمبودهای تون رو شناسایی کرده و سعی کنین اونا رو به کمه کم برسونین.

قدم بعدی، تهیه یک طرح دقیق بازاریابی واسه اجرای اقدامات خاص این استراتژیه.

سؤالایی که واسه ایجاد راه حل خاص خودتون باید بپرسید

  • چه تغییراتی در فضای کار و کاسبی ما در حال روی دادنه؟ فرصت تلقی می شن یا تهدید؟
  • تواناییا و کمبودهای ما چه هستن؟
  • به چی می خواهیم برسیم؟ اهداف واقع گرایانه و شفافی مشخص کنین.
  • مشتریان به دنبال چی هستن؟ نیازای شون چیه؟
  • کدوم مشتریان سود بیشتری دارن؟
  • چه جوری می تونیم مشتریان درست و پنهون رو هدف بگیریم؟ گروه های خاصی از مشتریان هستن که بتونیم خوب اونا رو مورد هدف بذاریم؟
  • بهترین راه رابطه با اونا چیه؟
  • می تونیم خدمات به مشتریان مون رو ارتقاء دهیم؟ این یک راه کم هزینه واسه کسب امتیاز رقابتی از رقبا، حفظ مشتریان، افزایش فروش و خوش نامیه.
  • تغییر در اجناس و خدمات، می تونه فروش و سودآوری رو زیاد کنه؟ بیشتر اجناس باید پیوسته به روز شن تا در صحنه ی رقابت بمونن.
  • گسترش لیست اجناس یا تأمین خدمات، نیازای مشتریان فعلی رو بهتر جواب می ده؟ یادتون باشه فروختن به مشتریان فعلی، بسیار مقرون به صرفه تر و سودآورتر از جستجوی همیشگی مشتریان جدیده.
  • اجناس و خدمات مون رو چه جوری قیمت گذاری می کنیم؟ هر چند قیمتا باید رقابت پذیر باشن اما در بیشتر کسب و کارا، رقابتی که تنها بر سر قیمت باشه، یک راه حل ضعیف و بی ارزش. مشتریان ما به چه چیزای دیگری اهمیت میدن؟ کیفیت؟ اعتبار؟ لیاقت؟ ارزش پول؟
  • بهترین راه پخش و فروش اجناس مون چیه؟
  • چیجوری می تونیم اجناس مون رو به بهترین راه رواج دهیم و بشناسانیم؟ گزینه های پیش رو می تونه شامل ، بازاریابی مستقیم، شرکت در نمایشگاهای تجاری، روابط عمومی یا بازاریابی اینترنتی باشه.
  • چیجوری فهمیده، کار و کاسبی مؤثر و مفیدی داریم؟ بررسی کنین که مشتریان تون چه جوری با کسب و کارتون آشنا شدن. یک امتحان در اندازه کوچیک می تونه راهی خوب واسه آزمایش راه حل بازاریابی بدون صرف هزینه های اضافی باشه.

داما و هشدارها

پیش از اینکه به جستجوی بازارهای جدید بدین، به این فکر کنین که چه جوری می تونین از مشتریان الان تون بیشترین بهره رو ببرین، چون این روش معمولا مقرون به صرفه تر و فوری تر از پیدا کردن مشتریان جدیده. ببینین می تونین به مشتریان فعلی تون بیشتر بفروشین، یا اینکه به دنبال راه هایی واسه حفظ بهتر مشتریان اصلی تون باشین.

روی بازار متمرکز شید

طرح راه حل بازاریابی تون باید:

  • نیازای جورواجور گروه های مختلف مشتریان رو جدا سازی و بررسی کنه
  • روی شرایط خوب بازار که می تونه واسه تون بهترین فرصت باشه، تمرکز کنه
  • بیشترین سعی تون رو متمرکز اون ۲۰ درصد از مشتریانی کنه که ۸۰ درصد از سودتون رو تأمین می کنن

پیگیری رو فراموش نکنین

  • از راه و روش «بازخورد شخص سوم» در مورد راه حل تون استفاده کنین؛ این افراد می تونن هرگونه کم و کاست و یا ضعفی رو که شما نمی تونین ببینین، شناسایی کنن.
  • راه حل بازاریابی تون رو با یک طرح بازاریابی که واسه اهداف، عملکردها، وعدها، هزینه ها و برنامه های فروش مؤثر، نقشه های درستی داشته باشه، تبدیل به یک راه حل مفید و موثر کنین.
  • اثر کارایی رو که انجام میدید و آزمایش کنین و واسه تغییر مواردی که لیاقت ندارن آماده باشین.

در این داما نیفتید:

  • فرضیه پردازی در مورد اینکه مشتریان چه می خوان
  • غفلت از رقابت
  • رقابت فقط بر سر قیمت
  • متکی شدن به تعداد کم مشتریان
  • سعی واسه پیشرفت بسیار سریع
  • خوشحالی کاذب از ارائه اجناس و خدمات و نداشتن نوآوری و ابتکار

منبع : infoentrepreneurs.org


دسته‌ها: آموزشی