ایجاد تعادل بین وظایف و کارای جورواجور در زندگی آسون نیس. کار، درس، خرده کاریای هر روزه ی زندگی؛ درحالی که باید هوای دوستان و خونواده رو هم داشته باشین! به همه اینا زمانی رو که احتیاج دارین به خودتون برسین هم اضافه کنین. در اینجور معرکه ای مطمئنا برنامه ریزی روزانه به شما کمک می کنه. با برنامه ریزی، مدیریت و کنترل کارا آسون تر می شه، می تونین بین اهداف کوتاه مدت و دراز مدت تعادل برقرار و کارا رو طبق اهمیتی که واسه تون دارن اولویت بندی کنین. با ما همراه باشین تا ببینین چه جوری می تونین یک برنامه ریزی روزانه موثر داشته باشین.

برنامه-ریزی
خونواده

 

طراحی واسه یک برنامه روزانه

۱. مشخص کنین روزتون رو چیجوری می گذرونین

پیش از تهیه ی یک برنامه بهینه باید از کارایی که طی روز انجام میدید و نحوه ی تنظیم اونا آشنایی. مثلا اگه باید به دانشگاه یا سر کار برید، پس این موارد و زمان مربوط به اونا در اختیار شما نیس اما در وقتای آزادتان خیلی راحت امکان تغییر و تصمیم گیری دارین.

چند روزی رو به بررسی کارایی که می کنین و اینکه زمان رو چه جوری می گذرونین، اختصاص بدین. همه کارایی رو که انجام میدید دقیق یادداشت کنین. به ویژه به زمانای آزادتان و کارایی که در این اوقات انجام میدید، توجه کنین. این زمانا رو به بازی کردن می گذرونین یا تمیز کردن خونه؟ فهرستی از همه فعالیتای تون و مدت زمان انجام هر یک تهیه کنین.

۲. زمانی رو که در رفت و اومد واسه کار، دانشگاه و… هستین حدس بزنین

ما بخش کلی ای از روز رو صرف رفتن از جایی به جای دیگر می کنیم. این رفت و آمدها واسه ما ضروریه. زمان لازم واسه این اومد وشدها رو محاسبه کنین و در برنامه خود زمان کافی به اونا اختصاص بدین. بهتره برنامه تون رو طبق این زمانا بهبود بدین.

۳. مشخص کنین چه زمانی بیشترین بهره ور ی رو دارین

در بین برنامه ریزی به ترتیب انجام کارا توجه کنین. بهتره کارای مهم رو که احتیاج به تمرکز بیشتری دارن در زمانایی انجام بدین که بیشترین بهره وری رو دارین. بیشتر افراد صبحا بهتر کار می کنن و بعدظهرا رو به پاسخگویی به تماسای تلفنی و ایمیلای دریافتی اختصاص میدن.

۴. بدونین که عادتاتون زندگی روزمره تون رو تحت اثر قرار میدن

انجام کارا طبق برنامه ریزی روزانه به ما نشون می ده زندگی مون چقدر تحت اثر عادتای مونه. بعضی وقتا بعضی عادتای بد مانع رسیدن شما به اهداف تون می شن، در مقابل بعضی عادتا سودمند و کمک رسان هستن. هنگام برنامه ریزی روزانه تون، عادتای سودمند و آسیب رسان رو شناسایی کنین.

مثلا ممکنه عادت داشته باشین وقت زیادی رو صرف انجام کار مورد علاقه تون کنین تا جای که واسه کارای دیگر مثل اهداف بلندمدت تون نیرویی نداشته باشین، یا اونقدر غرق در کارتون و تأمین خواستهای بقیه میشید که زمانی واسه استراحت و رسیدگی به خودتون ندارین. هر دوی اینا به یک اندازه آسیب رسان هستن. پس مهمه که بدونین عادتای تون چه جوری بر زندگی شما اثر می ذارن.

پس از شناسایی عادتای آسیب رسان، سعی کنین با یافتن روشای جانشین از زمان تون بهتر استفاده کنین. این روش ها ممکنه خیلی راحت محدود کردن زمانی باشه که صرف بعضی کارا مثل بازیای ویدیویی، ساز زدن و… می کنین. بهتره این کارا رو به بعد از انجام کارای لازم موکول کنین. شاید هم لازم باشه کمی تمرین کنین و نه گفتن به بقیه رو یاد بگیرین!

۵. از وقتای تلف شده کم کنین

شاید بعضی از کارایی که می کنین اتلاف وقت به نظر برسن. بعضی از اونا واقعا دوری ناپذیر هستن مثل رفت و اومد به محل کار یا مراجعه به ادار ه ای خاص در شلوغ ترین ساعت روز تنها به خاطر این به یک برگه ی امضا شده احتیاجِ مبرم دارین. برنامه ریزی روزانه تون رو بررسی کنین و ببینین امکان داره با ایجاد تغییرات از اتلاف وقت کم کنین. اگه امکان تغییر کارا نیس شاید بد نباشه در صورت امکان بعضی کارا رو در وقتای تلف شده تون بکنین، مثلا می تونین صبحانه تون رو در طول راه رفتن به سر کار و در اتوبوس بخورین.

۶. برنامه هر روز رو شب پیش بریزین

بهتره از پیش واسه روزتون برنامه ریزی کنین. اگه تجربه ای در برنامه ریزی روزانه ندارین، شاید یه مدت طول می کشه تا از عهده ی یک برنامه ریزی خوب و بی مشکل بربیایید. بهتره یک برنامه موقتی از ترتیب کارا و زمان لازم واسه هر یک تهیه کنین و امکان جابه جایی و انعطاف پذیری رو هم واسه اون در نظر بگیرین.

ایجاد تعادل بین وظایف روز مره و اهداف بلندمدت

۱. کارایی که به تحقق اهداف بلندمدت تون کمک می کنه در برنامه ریزی روزانه تون بذارین

شناسایی کارایی که باید در طول روز انجام بدین در عین سادگی، سخته! چون ما همیشه نمی دونیم چه هدفی داریم و به چه می خواهیم برسیم. کاری که حالا مایل به انجام اون هستین ممکنه طبق اهداف بلندمدتان نباشه. بهتره بین این دو تعادل بسازین.

اهداف بلندمدت خود رو مشخص کنین و اونا رو روی کاغذ بنویسین، خوب نیس که اونا فقط تصویری در ذهنتون باشن. شغلی که می خواید بهش برسین، افرادی که دوست دارین با اونا رابطه بیشتری داشته باشین و… همه رو یادداشت کنین.

فهرستی از کارایی که به شما در رسیدن به این اهداف کمک می کنن تهیه کنین و در برنامه ریزی روزانه تون زمانی رو به اونا اختصاص بدین.

۲. انتظاراتی رو که از خودتون دارین و انتظارتی رو که بقیه از شما دارن جدا کنین

خوبه که در تعیین اهداف تون با بقیه مشورت کنین اما فراموش نکنین مهم شناسایی چیزیه که خودتون بهش علاقه دارین. مطمئنا وظایف روزمره ی زندگی که ممکنه ربطی به اهداف بلندمدتان نداشته باشن، بخش مهمی از برنامه ریزی روزانه تون رو تشکیل میدن.

مثلا شاید آرزوی پدر و مادرتان این باشه که شما وکیل شید! با اینکه اینجور آرزوهایی که طبق ی آرزوی موفقیت و شادی فرزندان هستن اما ممکنه این شغل خاص واقعا باعث خوشحالی شما نشه. بهتره با پدر و مادرتان در این باره صحبت کنین بدترین کار اینه که برابر با خواسته ی بقیه زندگی کنین بدون اینکه بفهمین چه چیز به راستی شما رو خوشحال می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری یک راه حل بازاریابی موفق داشته باشیم؟

پس از اینکه اهداف تون رو مشخص کردین، سعی کنین راهی واسه هماهنگ کردن اونا با انتظاراتی که بقیه از شما دارن پیدا کنین. شما شاید نمی تونین قید همه انتظاراتی که بقیه از شما دارن و وظایف تون در قبال اونا رو بزنین. اما می تونین طوری برنامه ریزی کنین که زمان بیشتری به اهداف خودتون اختصاص یابد.

۳. اولویت بندی کنین

بعضی کارا باید هرچه سریع تر انجام شن و یه سریای دیگه رو میشه به تعویق انداخت. در برنامه ریزی روزانه تون به اولویتا توجه کنین و بعد مدیریت زمان کنین.

در کنار بعضی کارا و وظایف روزانه، بعضی وقتا کارای از پیش ندانسته هم واسه تون پیش میاد که لازمه وقتی واسه اونا در برنامه تون در نظر بگیرین حتی اگه اونا در برنامه تون وجود نداشته باشن (نمی دونستید که قرار بوده وجود داشته باشن!). بهترین کار اینه که واسه انعطاف پذیری بیشتر در برنامه تون با معطلیای مناسب وقتای آزاد داشته باشین تا در صورت پیشامد یک کار لازمِ غیرمنتظره، اون زمانا رو به این کار اختصاص بدین. اگه هم کاری پیش نیامد می تونین این زمانای آزاد رو به کارای مورد علاقه تون و مواردی که به جلو بردن اهداف بلندمدت تون کمک می کنن اختصاص بدین.

ثبت برنامه روزانه تون

۱. بهترین وسیله رو واسه ثبت برنامه تون پیدا کنین

نوشتن برنامه بهترین راه اطمینان از اینه که طبق برنامه پیش می روید. در دسترس بودن برنامه امکان مرور پیوسته ی اونو جفت و جور می کنه. بهترین روش و مناسب ترین وسیله رو پیدا کنین و هر زمان که احتیاج داشتین از قدم بعدی تون باخبر شید نگاهی به برنامه تون بندازین.

رایانه، لپ تاپ، شکلای مختلف اپلیکیشنا و… امکان ثبت و نگهداری برنامه تون رو به شما میدن. حتی امکان استفاده از یادآور واسه کارای مهم هم فراهمه.

۲. روزتون رو به بخشای نیم ساعت ای تقسیم کنین

روزتون رو به بخشای نیم ساعته تبدیل کنین و حدس بزنین واسه انجام هر کار چند بخش لازمه. با این روش ضرورتی نداره با ساعت و دقیقه کارتون رو پیچیده کنین.

۳. کارای لازم رو سریع تر در برنامه ریزی روزانه تون بذارین

کارای لازم و غیرقابل ِحذف رو در شروع برنامه ریزی در نظر بگیرین. مثلا اگه هر روز خودتون باید بچه ها رو ساعت ۸ صبح به مدرسه برسونین و ۳ بعد از ظهر از مدرسه وردارین و پیش از هر کار دیگری این دو وظیفه ی لازم و فعالیتای مثل رو در برنامه روزانه تون بذارین.

۴. وقتای آزادِ انعطاف پذیر رو فراموش نکنین

پس از گنجاندن همه وظایف و کارای لازم در برنامه تون، زمانای خالی رو که مخصوص هیچ فعالیتی نیستن مشخص کنین. این زمانا بخشای انعطاف پذیر برنامه روزانه تون هستن. اهداف بلندمدت خود رو در نظر بگیرین و فعالیتایی رو که به شما در رسیدن به این اهداف کمک می کنن به این بخشا تخصیص بدین.

وجود بخشای انعطاف پذیر امکان پوشش وظایف و کارای پیش بینی نشده و دقیقه ی نودی رو به شما میدن.

۵. منظم برنامه روزانه تون رو مرور کنین

باید به طور منظم برنامه تون رو مرور کنین تا کارا و فعالیتایی که واسه شون برنامه ریزی کردین به شما یاد آوری شه. این کار شما رو در راه درست نگه می داره و باعث می شه بیشتر از اندازه روی کار خاصی توقف نکنین و برابر با زمان تخصیص یافته با اون پیش برید.

۶. در صورت احتیاج برنامه تون رو اصلاح کنین

با پیروی از برنامه روزانه تون امکان آزمایش اونو هم دارین و مثلا می تونین زمان حدسی تخصیص داده شده به فعالیتا رو اصلاح کنین و یا ترتیب کارا رو تغییر بدین. حواستون به اهداف بلندمدت تون باشه و از اونا غافل نشید.

زمانی واسه خودتون

۱. به سلامتی خودتون توجه کنین

برنامه ریزی تنها واسه رسیدن به خواستهای اجتماعی تون و بهره وری بیشتر نیس بلکه به حفظ سلامتی و خوشحال بودن کمک می کنه. تحقیقات نشون دادن دانشجویانی که در برنامه ریزی خود زمانی رو به خودشون اختصاص میدن بهتر بر اضطراب غلبه می کنن و موفق تر هستن.

افراد جورواجور کارای مختلفی رو در این زمانا انجام میدن. بعضی مراقبه (مدیتیشن) می کنن، بعضی دوست دارن چرت بزنن، یه گروه دیگه بازیای ویدئویی رو ترجیح میدن، بعضی هم به ملاقات با دوستان علاقه مند هستن و بسیاری فعالیتای دیگر. فعالیت مورد علاقه تون رو که از اون لذت می برین و فشار و اضطراب تون رو کم می کنه شناسایی کنین و اونو در برنامه روزانه تون بذارین.

۲. واسه اختصاص زمان مشخص و قطعی به خودتون برنامه ریزی کنین

زمانای مشخص و ثابتی رو به خودتون و کارای موردِ علاقه تون اختصاص بدین. با اینکه از اهمیت توجه به خودتون آگاه هستین ممکنه بدون تعیین زمانای مشخص و قطعی، از اون غافل شید.

ماساژ ماهانه، نیم ساعت بازی در روز و… یا هر فعالیتی که واسه تون لذت بخشه رو در برنامه تون قرار بدین. اختصاص زمانی به خودتون و کارای موردِ علاقه تون باعث می شه انجام کارای لازم بد آسون تر شه.

۳. به خودتون پاداش بدین

درحالی که برابر با برنامه تون پیش می روید به خاطر تلاشی که می کنین به خودتون پاداش بدین. مثلا بعد از تموم شدن موفق فعالیتی در زمان مشخص، به عنوان جایزه خوراکیِ موردِ علاقه تون رو به خودتون تقدیم و نوشِ جون کنین و از اون لذت ببرین. این حس خوب و لذت بخش به شما در ایجاد تغییرات رفتاری کمک می کنه.

منبع : wikihow.com



۱

دسته‌ها: آموزشی